24 mei 2018

1e vergadering nieuwe gemeenteraad

Urk Mit Eenkanger!

Gisteravond hebben we de eerste raadsvergadering met de nieuwe raad gehouden. Deze vergadering stond bol van de benoemingen van enthousiaste (nieuwe) mensen die zich graag willen inzetten voor de Urker gemeenschap.

Het nieuwe college werd geïnstalleerd, waaronder onze wethouder Geert Post. Door de vrijgevallen zetel die hij hiermee heeft achtergelaten in de raad, was de weg vrij voor Hendrik Jan Kaptijn om terug te keren in de raad. Om onze fractie te ontlasten, gezien het vele werk wat op ons ligt te wachten, hebben we versterking aangetrokken. Tunis Hoekstra is beëdigd als burgerraadslid, wat inhoud dat hij tijdens de commissievergaderingen ook namens de fractie het woord kan/zal voeren.

Naast de drie benoemingen die ons als partij ten beurt vielen, waren er nog meer benoemingen. Er werden ook burgerraadsleden voor andere fracties beëdigd, tien in totaal! Daarnaast werden de voorzitters voor de commissies, leden van de rekenkamer- en auditcommissie benoemd. Een feest en frisse start mit eenkanger!

Er werd ook inhoudelijk gesproken over verschillende zaken. Tijdens het vragenuur kwamen de onderwerpen gasloos bouwen, verhuizing Boni en de Marrokkaanse bruiloft op Urk ter sprake. Aan het eind ging het over de vastgelopen onderhandelingen over de buitendijkse haven.

Verder ging het deze avond voornamelijk over het nieuwe en ambitieuze coalitieakkoord van CU, HvU en SGP. Alle fracties waren positief gestemd met betrekking tot de inhoud van het akkoord. Desondanks was de teleurstelling over het niet kunnen deelnemen aan de coalitie bij sommigen merkbaar. De coalitie heeft hier begrip voor getoond en meerdere malen de hand uitgestoken om ‘mit eenkanger’ op een constructieve wijze datgene te doen wat het beste is voor Urk.

Als u de raadsvergadering wil terugkijken dan kan dat hieronder:
{iframe=https://sdk.companywebcast.com/sdk/player/?id=46678270-a843-4537-80c0-7948793799a7&width=320&height=180}