4 juli 2024

SGP amendeert afvalbeleid

De SGP heeft haar beste beentje voorgezet om het voorgenomen 'grondstoffenbeleid' in positieve zin bij te sturen. Daarin zijn we geslaagd.

Waar gaat het over?

• Het collegevoorstel sprak van een 4-wekelijks inzameling voor restafval. Vanwege het SGP amendement wordt dit een 3-wekelijks inzamelmoment.
  • De mogelijkheid voor het storten van afval in de afvalcontainers op de haven wordt geblokkeerd. Deze zijn bedoeld voor boot- en campergasten en de kosten worden daar ook door opgebracht middels de liggelden en campertarieven.
  • Op initiatief van de SGP start Gemeente Urk in 2025 met een pilot voor het apart inzamelen van luiers! De uitkomsten worden in 2026 geëvalueerd.

3-wekelijks inzamelen

Gemeente Urk heeft in een eerdere periode een doelstelling geformuleerd voor het reduceren van restafval tot 100 kg per inwoner per jaar.

Het college wil daarom in 2027 een tarief invoeren op het aanbieden van restafval. Er zal onderscheid worden gemaakt tussen de tarieven voor een grote en kleine container.

Als SGP vinden we het belangrijk dat de inwoners van Urk dan ook maximaal in de gelegenheid wordt gesteld zich 'te redden' met een kleine container:

Huishoudens die elke 3 weken een kleine container aan de weg zetten, in plaats van elke 4 weken een grote, bieden op jaarbasis maar liefst 22% minder restafval aan.

In onze visie is dit een perspectief met meer realiteitsgehalte dan het eenmaal in de 8 weken aanbieden van een grote container. Daadwerkelijk besparen komt op deze manier binnen het bereik van veel meer gezinnen.

Lees hier ons amendement

Pilot Luierinzameling

Urk is het jongste dorp van Nederland. Daardoor bestaat 14% van het restafval uit luiers. Al eerder heeft de SGP aandacht gevraagd voor het inzamelen van luiers.

Het college is voornemens in 2027 over te gaan tot een tarief op het aanbieden van restafval. Omdat er in 2026 nieuwe mogelijkheden voor verwerking ontstaan wil het college in dat jaar over gaan tot het opzetten van een separaat systeem voor luierinzameling. De SGP vind dat we hier zo snel mogelijk ervaring mee op moeten gaan doen. Om deze reden hebben we een motie ingediend in 2025 te starten met een pilot.

Lees hier onze motie

Mantelzorgers

Voor mantelzorgers is er de mogelijkheid een extra container aan te vragen. Met de 3-wekelijkse inzameling verbetert de situatie.

Voor meer informatie zie: https://www.urk.nl/afvalstoffenheffing