14 maart 2018

SGP Urk steunt Joodse restauranthouder

SGP Urk op de foto met Joodse restauranthouder Amsterdam HaCarmel

SGP Urk steunt Joodse ondernemer in Amsterdam

Een delegatie van SGP Urk bestaande uit leden van ons bestuur, de fractie en onze wethouder zijn woensdagavond 14 maart 2018 uit eten geweest bij het koosjer restaurant HaCarmel. Op deze wijze wil SGP Urk restauranthouder Sami Bar-On (62) en zijn zoon Daniël (28) een hart onder de riem steken na de verschillende aanvallen op zijn zaak in de afgelopen tijd.

Adhesieverklaring en bemoediging

Voor het diner werd een adhesieverklaring ondertekend en door wethouder Geert Post overhandigd aan de heer Bar-On. In de verklaring sluit SGP Urk aan bij het Amsterdam Joods Akkoord. Hiermee wil de SGP op Urk blijk geven van de blijvende verbondenheid met de Joodse gemeenschap in Nederland en de staat Israël.

Adhesieverklaring SGP Urk tegen Antisemitisme Voor het Joodse volk

Bestuurslid Jelle van Veen sprak namens SGP Urk zijn steun uit aan Sami Bar-On en sprak bemoedigende woorden om tegen antisemitische misdaden in staande te blijven en het restaurant open te houden.

Zie hier het filmpje op onze Facebook pagina Facebook filmpje SGP Urk steunt HaCarmel

HaCarmel

In december 2017 werden bij het restaurant de ruiten ingeslagen door een 29-jarige in Syrië geboren asielzoeker. Dit gebeurde na de rede van de Amerikaanse president Trump die Jeruzalem uitriep tot hoofdstad van Israël. In januari 2018 en in maart 2018 werd het restaurant opnieuw belaagd. Lees er meer over in het RD.

Aanpak van antisemitisme

SGP Urk roept het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Amsterdam op de aanvallen op restaurant Ha-Carmel als antisemitische daden te zien en ook de bijbehorende prioriteit te claimen bij het Openbaar Ministerie en de Politie.

Het in Europa steeds meer toenemende antisemitisme dient met alle middelen krachtig te worden bestreden. Niet alleen met woorden maar ook met daden. Slachtoffers van antisemitisme verdienen onze steun. In dit geval is de beste steun het boeken van een plek in het restaurant.